piątek, 16 kwietnia 2021

Gdzie ukrył się kot?

Dzień dobry, kochani

To już ostatni dzień zabaw online. W poniedziałek spotkamy się w naszej sali w przedszkolu. Już się nie mogę doczekać.

Dzisiaj nasze zajęcia uatrakcyjni specjalny gość, Spójrzcie, kto to taki. 
Tak, to kot, który ciągnie kłębuszek wełny. A ciągnie go dlatego, że bardzo się przyda do pierwszej zabawy.

✅ Nawijamy wełnę – rozwijanie sprawności manualnej i orientacji przestrzennej.

Przyda się:
Kłębek wełny.
➜ Maskotka lub kukiełka kota, jeśli takiej nie posiadacie, może być jakakolwiek inna maskotka, która będzie udawać kota. 
➜ Można przygotować karteczki z zadaniami do wykonania przez dzieci, np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy. Mogą to być również polecenia wymyślane na poczekaniu, w chwili, gdy dziecko upora się z nawinięciem wełny na kłębek i dotarciem do kotka/pluszaka.

Rodzic chowa w dowolnym miejscu w pokoju maskotkę lub kukiełkę kota (lub inną zabawkę), do której jest przyczepiona karteczka z zadaniem do wykonania dla dziecka (np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy). 
Od miejsca ukrycia do środka pokoju jest rozciągnięta wełna. Kłębek leży w centralnym miejscu w pokoju. Dziecko odnajduje kota, nawijając wełnę na kłębek i podążając jej śladem. 
Przy pomocy rodzica odczytuje napisane na kartce zadanie i je wykonuje. 
Rodzic prosi, aby dziecko zamknęło oczy. Umieszcza obok maskotki kota kolejne zadanie i ponownie chowa maskotkę.

✅ Skoro już trochę pobawiliśmy się, zapraszam więc do obejrzenia filmiku, który trochę podpowie, co nas dziś czeka w matematycznych zabawach i zadaniach.

Przyimki dla dzieci


✅ A teraz czas na zabawy z ukrytymi kotkami. Koty lubią wchodzić w różne dziwne miejsca. Chętnie chowają się tak, że czasem trudno je znaleźć. Wiem coś o tym, ponieważ dzielę przestrzeń z czterema łobuzami, ale nie o nich będzie dzisiaj mowa.

✅ Zabawa 1.
Przyjrzyjcie się obrazkowi uważnie i spróbujcie odnaleźć wszystkie ukryte na nim koty. 

Odnaleźliście wszystkie? Spróbujcie policzyć ile jest czarnych kotów? Ile białych? Ile wszystkich razem?
Ile jest ptaków? Ile chmurek, a ile pszczół? 
Powiedzcie bez pokazywania palcem, gdzie ukryły się koty?

✅ Zabawa 2.
Zosia i jej kotki
W domu Zosi pojawiły się małe kotki. Zosia bardzo dużo poświęcała im czasu. Bawiła się z nimi, rozmawiała i pozwalała kłaść się im na swoich kolanach. Kotki miały dużo zaufania do Zosi i bardzo ją kochały. Kiedy były zmęczone lubiły się wylegiwać na wygodnym posłaniu. A kiedy były głodne podbiegały do niej głaszcząc ją po nodze. Wtedy Zosia zaraz przygotowywała im ulubione jedzenie, mleko do picia. Były to bardzo wesołe kociaki - ciągle biegały, podskakiwały, wdrapywały się wysoko, czasem zeskakiwały. Któregoś dnia niechcący podczas zabawy strąciły ogonkiem miseczki i potłukły. Wiedziały, że napsociły i szybko się pochowały. Martwiła się Zosia, że się zagubiły.
Popatrzcie i powiedzcie, gdzie schowały się kotki.
Jeden jest za stołem, drugi schował się w papierowej torbie, trzeci w wiaderku, czwarty w koszyku, piąty za filiżanką, szósty w doniczce, siódmy, ósmy i dziewiąty za doniczką, dziesiąty w rynnie. Gdzie schował się ostatni kotek? Kto go widzi?



Tak, świetnie, ostatni kotek schował się pod kocem. Ile jest kotków?

✅ Zabawa 3.
Przyjrzyjcie się uważnie obrazkowi poniżej i spróbujcie odnaleźć wszystkie koty. Spróbujcie powiedzieć, gdzie się one pochowały.

(na większym drapaku 5 kotów, na mniejszym drapaku 3 koty, na legowisku 1 kot, 2 koty na dachu, 1 za doniczką z trawą, jeden na wyższej półce, 2 przed komodą, 3 na komodzie, 2 w witrynie sklepowej, 1 kot je z miski, 1 bawi się na trawie, 2 w sklepie)

✅ Zabawa 4
Policzcie kotki po lewej i po prawej stronie. Po której stronie jest ich więcej?


Udało Wam się policzyć? Sprawdźmy zatem.

Świetnie. Odpowiedź brzmi: Więcej kotków jest po prawej stronie.

✅ Zabawa 5.
Głodne kotki – zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń logopedycznych.
Dziecko porusza się na czworakach po pokoju, na sygnał rodzica (np. klaśnięcie) wykonuje polecenia rodzica.

Kotek pije mleko - dziecko naśladuje: wysuwa i cofa język;
Mleko było pyszne - dziecko oblizuje się, szeroko otwierając buzię, podnosi język do nosa i opuszcza go na brodę;
Zostały jeszcze kropelki na wąsikach - dziecko wysuwa język na policzki;
Mleko było smaczne - dziecko mlaska językiem.
 
✅ Zabawa 6.
Jedno dla mnie, jedno dla ciebie.
Przygotowujemy małe przedmioty, np.: guziki, klocki, kredki. Dziecko ma za zadanie podzielić przedmioty pomiędzy sobą a drugą osobą, może wkładać je do małych, wcześniej przygotowanych pojemników lub okręgów z tasiemek. Zabawę urozmaicamy poprzez dołączenie trzeciego uczestnika, np. ulubionej maskotki. Taka forma spędzania czasu wprowadzi dziecko w świat liczb i zbiorów.
✅ Zabawa 7.
Liczenie.
Poproś swojego przedszkolaka o pomoc w zakupach. Za każdym razem mów, ile rzeczy ma ci podać, np: 4 cebule, 2 marchewki, jedno pudełko ciastek. 
Do nauki liczenia idealne są klocki - starajcie się z nich często korzystać. Równie fantastycznie sprawdzają się proste gry planszowe, gdzie rzuca się kostką, a pionek porusza się o wyznaczoną liczbę pól.
✅ Zabawa 8.
Co gdzie jest?
Rysując, używaj pojęć: „obok”, „nad”, „pod”, „w środku”. Określanie położenia rzeczy względem siebie to ćwiczenie wyobraźni przestrzennej. Narysuj koło i poproś, by dziecko narysowało w jego środku mniejsze. Potem drzewo – niech umieści nad nim słońce i obok psa.
Uwaga! Nie liczy się jakość rysunków (piesek na pewno nie będzie podobny do prawdziwego!), ale to, czy dziecko umie odpowiednio umieścić obiekt.
✅ Zabawa TANIEC CZĘŚCI CIAŁA.
Kształtowanie świadomości własnego ciała.
Rodzic prosi, aby dziecko poruszało wskazanymi częściami ciała w rytm muzyki.
Tańczą kolejno: głowa, szyja, ramiona, ręce, dłonie, palce, tułów, biodra, nogi, stopy.
✅ Chodzenie „pod dyktando". 
Jest to kontynuacja poprzednich ćwiczeń. Dorosły stoi obok dziecka i mówi: Dwa kroki w prawo... (wykonują). Teraz trzy kroki do przodu... Dwa kroki do tylu... Pięć kroków w lewo...
Chodzenie pod dyktando bardzo się dzieciom podoba. I w tym ćwiczeniu ważna jest przemienność: dorosły „dyktuje" - dziecko odlicza kroki, następnie dziecko „dyktuje", a dorosły chodzi. Mogą poruszać się „pod dyktando" wspólnie lub oddzielnie.
✅ Ćwiczenia z krzesełkiem i zabawką. Potrzebne jest krzesło i zabawka (można ją zastąpić klockiem). Dorosły stawia krzesełko na środku pokoju i zwraca się do dziecka: 
➜ Stań za krzesełkiem.
➜ Usiądź na krzesełku. 
➜ Popatrz do przodu. 
➜ Popatrz w lewo, w prawo. 
➜ Zajrzyj za siebie. 
➜ Wstań, weź do ręki zabawkę i kładź ją tak, jak ci powiem. 
➜ Połóż zabawkę na krzesełku, pod krzesełkiem, z lewej strony krzesła, z prawej strony krzesła, z tyłu, za krzesłem, przed krzesłem, itp.

Można dodatkowo uatrakcyjnić zabawę wymyślając przeróżne miejsca w mieszkaniu, w których mogłoby się schować dziecko lub aby mogło schować zabawkę, np.
➜ Schowaj się pod stołem.
➜ Wejdź za zasłonę.
➜ Włóż zabawkę do szafy.
➜ Idź do kuchni i przynieś dwie łyżeczki.
➜ Połóż zabawkę na półce, itp. w zależności od pomysłowości.

Dla utrwalenia.

🎨 Czas na zabawy plastyczne. Proponuję, żebyście wykonali dzisiaj wiejskie zwierzątko. 

Będą potrzebne nożyczki, klej i pisak, kartki w różnych kolorach, lub biała, którą można pokolorować kredkami.
Ja wykonałam taką oto krówkę Matyldę.

1. Białą kartkę formatu A4 podzieliłam wzdłuż na pół, następnie jedną z połówek podzieliłam na dwie części. Do wykonania krowy wykorzystałam połowę kartki, czyli dwie ćwiartki.


2. Z jednaj ćwiartki wycięłam głowę krowy oraz uszy i ogon, a także białą część oczu. Oprócz tego przygotowałam pysk dla mojej krowy, środek uszu, na oczy - 2 większe czarne koła, 2 mniejsze białe i 2 małe koła oraz 2 małe owale na nozdrza. Przyda się też kilka łatek, zatem wycięłam je ze skrawków brązowego papieru.
Z drugiej ćwiartki zrobię tułów.


3. Następnie poukładałam i przykleiłam wszystkie części w taki sposób:

 


4. Kiedy już mamy przygotowaną głowę, przyklejone łatki, ćwiartkę z łatkami zwijamy i sklejamy tak, żeby przypominała rolkę.


5. Przykleiłam do tułowia głowę oraz ogon i w ten sposób powstała krowa Matylda. Można jeszcze dorysować rzęsy oraz uśmiech i gotowe.


Do zrobienia tułowia można wykorzystać rolkę po papierze toaletowym, jeśli akurat taką posiadacie.

Możecie też zobaczyć inne propozycje wykonania zwierząt na poniższych filmikach lub też wymyślić swoje własne.




Miłej zabawy i miłego weekendu!
Odpocznijcie!
Do zobaczenia w poniedziałek 😊😊😊


💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗

FOTORELACJA

Krówka Matylda bardzo się cieszy, ponieważ ma już koleżankę, która przybyła od Oli. Piękna, prawda? Pięknie, Oleńko. 👍


Brawa dla Ciebie! 👏👏👏

Do zobaczenia w poniedziałek 😊