poniedziałek, 12 kwietnia 2021

Kogutek, Litera ż, Ż

Dzień dobry, Motylki
Miałam nadzieję, że w tym tygodniu będziemy już mogli bawić się razem w naszej przedszkolnej sali, jednakże musimy jeszcze trochę poczekać.

Na dobry początek dnia posłuchajcie piosenki. Dowiecie się z niej, o czym będziemy rozmawiać w tym tygodniu.

🔊Podwórkowa awantura
(sł. i muz. K. Gowik)
https://drive.google.com/file/d/1UKr6Z6-8aVH13eyxapIvBd085VkX5lSW/view?usp=sharing

1. Wpadła na podwórko pani kura,
zła i wściekła jak gradowa chmura.
I od razu głośno krzyczy:
–Ko, ko, ko, ko, ko, ko.
Tylko moje kurczątko się liczy!

Ref.: Dzisiaj na podwórku awantura.
Piesek, świnka, kaczka, gąska, kura
kłócą się, ojej, kłócą się, że hej,
które dziecko jest ładniejsze,
które najpiękniejsze jest!

2. Pani Świnka biegnie już z chlewika.
– Co mi pani tutaj dziś wytyka!
– woła tak do kury matki.
– Chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum.
Moje dzieci śliczne są jak kwiatki!

Ref.: Dzisiaj na podwórku…

3. Leci kaczka, że aż gubi pióra.
– To, co słyszę, to jest przecież bzdura!
Kury, świnki są tak brudne,
kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa.
Moje dzieci są po prostu cudne!

Ref.: Dzisiaj na podwórku…

4. Z budy wyskoczyła też psia mama
Co się dzieje to ja nie wiem sama!
Wygrywają moje psiaczki
hau hau hau hau hau hau
Najwspanialsze przecież to dzieciaczki!

Ref. : Dzisiaj na podwórku…

5. Tupie gąska mocno nadąsana
Co ja słyszę, kłótnia tu od rana
No i o co moje pieski?
Gę gę gę gę gę gę
Moje gąski to jest ród królewski!

Ref.: Dzisiaj na podwórku…

6. Przyszła wreszcie gospodyni miła
Głośne kłótnie szybko uciszyła
Wszystkie dzieci, moje panie
Śliczne są, cudne są
A ja teraz proszę na śniadanie!

Ref.: Dzisiaj na podwórku…

Tak, kochani, macie rację. W tym tygodniu będziemy rozmawiać o zwierzętach z wiejskiego podwórka. Rozpoznajecie zwierzęta na zdjęciu poniżej? Spróbujcie je nazwać.



✅ Zapraszam teraz do posłuchania wiersza o pewnym kogutku. 


Agata Widzowska

Obudziło się słoneczko,
zaświeciło tuż nad rzeczką
i promyczkiem pac! kogutka.
https://pixabay.com/pl/
– Wstawaj, śpiochu! Piej! Pobudka!
Dzieci wołają: – Wstawaj!
Lecz kogucik oczy mruży,
chciałby pospać trochę dłużej…
– Niech zwierzęta zbudzi kotek,
który słodko śpi za płotem.
Kot przeciąga się na ganku.
– Lubię miauczeć o poranku…
Jak nie piśnie: – Miauuu! Pobudka!
Na to przybiegł pies z ogródka.
Warknął: – Słyszę kocie piski!
Aż mi kość uciekła z miski!
Hau! Hau! To najlepszy budzik,
nawet świnki śpiochy zbudzi!
Świnki wyszły na podwórze.
– My też chcemy śpiewać w chórze!
Miauczki, szczeki, kukuryki
zamieniamy w śliczne kwiki!
Wtem pojawił się kogucik.
– Proszę więcej się nie kłócić!
Kto jest mistrzem przebudzanek?
Niech rozstrzygnie pan baranek!
Baran rzekł:
– Przestańcie skrzeczeć!
Budzik może tylko beczeć!
Beeee! I beeee! Każdego ranka,
więc głosujcie na baranka!
Przydreptała krówka w łaty.
– Ja zamuczę!
Kto jest za tym?
Muuuu tak miłe jest dla uszka,
że obudzi w mig leniuszka!
Przyczłapały żółte kaczki,
białe gąski i kurczaczki.
Wszyscy chcą od rana gdakać,
piszczeć, gęgać albo kwakać!
Dość miał kogut tego krzyku.
Zapiał głośno: – Kukuryyykuuu!
Wiecie, kto nas będzie budzić?
Zwykły elektryczny budzik.


✅ Jakie zwierzęta występowały w wierszu? 
Spójrzcie na obrazek poniżej i powiedzcie, którego ze zwierząt nie było w wierszu?


Jakie jeszcze zwierzęta występowały w wierszu, a nie ma ich na obrazku?


A czy wiecie, gdzie mieszkają zwierzęta hodowlane? Jak nazywają się ich domy?
Zobaczcie krótką historyjkę o tym, jak pewien piesek szukał swojego domu.


✅ Od dziś zagości u nas nowa litera. Wiem, że niektórzy z was od razu powiedzą, że to litera ż i będą mieli rację.


Spróbujcie wymyślić jakieś słowa, których nazwa rozpoczyna się tą literą? Możecie się wspomóc obrazkami poniżej. (żmija, żółw, żaba, żółty, żonkil, żyrafa)



✅  Ćwiczymy rączki, aby lepiej się pisało i wycinało.
Nasze książki czekają na nas w przedszkolu, zatem musimy poradzić sobie inaczej, a wiadomo, rękę trzeba ćwiczyć codziennie, wtedy coraz ładniejsze obrazki nam wychodzą, są coraz lepiej pokolorowane, a trudne szlaczki i literki wydają nam się coraz łatwiejsze do napisania. 
Zapraszam zatem do zabawy 

Dla starszych Motylków: Litera ż - do druku

lub

Dla młodszych i starszych Motylków: Litera Ż - kolorowanka do druku

lub też można samodzielnie napisać literę na kartce i ozdobić wg własnego pomysłu - starszaki, a młodsze Motylki mogą poćwiczyć szlaczki, esy floresy, linie proste i zagzaki na kartce. Przydadzą się kredki 😉


✅ Zabawy gimnastyczne dla starszych i młodszych Motylków. Przyda się nieduża pluszowa zabawka. 

Na początek, jak zawsze rozgrzewka


👟 Zabawa orientacyjno-porządkowa
Dziecko biega po pokoju w rytmie wystukiwanym lub wyklaskiwanym przez rodzica. Gdy dźwięk milknie, zatrzymuje się, kładzie zabawkę na różnych częściach ciała, wymienianych przez rodzica, np. na głowie, na barku, na karku, na ramieniu wyprostowanym w przód, w tył, w bok, na dłoni, na plecach, na klatce piersiowej, pod kolanem, na kolanie ugiętej nogi, na stopie. Przyjmuje taką pozycję, aby zabawka nie spadła (skłon głowy w przód, opad tułowia w przód, w tył, stanie na jednej nodze).

👟 Ćwiczenia szyi (z elementem zręczności)
Dziecko stoi z zabawką na głowie. Na sygnał rodzica zrzuca zabawkę do dłoni ułożonych na wysokości pasa. W kolejnych powtórzeniach próbuje chwytać zabawkę jedną ręką, na zmianę – prawą, lewą.
Utrudnienie: ćwiczenie wykonuje w marszu.

👟 Ćwiczenia wyprostne połączone z ćwiczeniami nóg
Dziecko stoi, trzyma zabawkę na głowie. Na sygnał rodzica wykonuje przysiad podparty, starając się, by zabawka nie zsunęła się na podłogę, i wraca do pozycji wyjściowej.
Utrudnienie: w przysiadzie wykonuje obrót dookoła własnej osi i powrót do pozycji wyjściowej.

👟 Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Zabawy kotka z myszką
Dziecko (kotek) ustawia się w dowolnym miejscu pokoju, w pozycji na czworakach. Zabawka (myszka) leży na podłodze przy jego dłoniach. Kotek trąca myszkę łapkami, na zmianę: prawą, lewą. Przestraszona myszka ucieka – rodzic przesuwa zabawkę ruchem ślizgowym do przodu, a kotek (dziecko) usiłuje dogonić myszkę – w pozycji na czworakach zbliża się do zabawki. Myszka ponownie ucieka i zabawa toczy się dalej.

👟 Ćwiczenie stóp, z elementem równowagi
Dziecko staje lub siada przodem do pufy/krzesła/łóżka. Zabawka leży na podłodze przy stopach dziecka. Na sygnał dziecko chwyta zabawkę palcami jednej stopy i przenosi go na pufę/krzesło/łóżko. Palcami drugiej stopy zdejmuje zabawkę z pufy na podłogę.

👟 Ćwiczenie tułowia Wioślarz
Dziecko siada na pufie/krześle/łóżku, w siadzie okrocznym (okrakiem). Wykonuje skłon tułowia w przód, przenosi ramiona w tył, następnie przechodzi do skłonu w tył, przenosi ramiona w przód. Po kilku powtórzeniach zmęczony wioślarz odpoczywa. Łódka kołysze się na wietrze – dziecko, z ramionami wyciągniętymi w bok, wykonuje skłony tułowia w prawą i w lewą stronę.

👟 Ćwiczenia oddechowe
Dziecko maszeruje dookoła pokoju, unosi zabawkę trzymaną w obu dłoniach przodem w górę, wykonując wdech, i opuszcza w dół – wykonując wydech.


✅ A jak już sobie odrobinę odpoczniecie od siedzenia przed komputerem, jeśli jeszcze będziecie mieli ochotę, możecie obejrzeć, co lubią jeść, jakie odgłosy wydają i jak wyglądają zwierzęta z wiejskiego podwórka.
Zapraszam do minikina:




I to już wszystko na dzisiaj. Do zobaczenia jutro.

A poniżej pozostawiam miejsce na zdjęcia waszych aktywności w domu. Tęsknię!


💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗

FOTORELACJA

Franuś wysłuchał dziś wiersza, wygimnastykował się, a także przepięknie wykonał kartę pracy. Przysłał nam kilka fantastycznych zdjęć do naszej galerii. Franuś, jesteś bardzo dzielny i pracowity. Wielkie brawa i podziękowania dla Ciebie i Twojej Rodziny, która Cię dzielnie wspiera w zabawach, i dzięki temu nasz galeria wygląda wspaniale. 👍



Wielkie podziękowania i moc pozdrowień dla Was 💗