poniedziałek, 19 października 2020

Odgłosy jesieni - Odkrywamy literę e, E

Dzień dobry, Motylki

Pamiętacie, jakie litery poznaliśmy do tej pory? Spójrzcie na obrazki poniżej i spróbujcie sobie przypomnieć, jakie to litery.

✅ Teraz wysłuchajcie piosenki, która będzie nam towarzyszyć w tym tygodniu. 

🔊 Piosenka, której autorem jest K. Gowik, nosi tytuł Kłótnia kaloszy. (Po kliknięciu w tytuł/ikonkę lub link poniżej, powinna uruchomić się piosenka

Podobała się Wam? Wiecie już, o czym będziemy rozmawiać w tym tygodniu? Oczywiście będziemy rozmawiać o jesiennej pogodzie.

✅ Dzisiaj poznamy także kolejną literę, ale zanim to nastąpi, porozmawiamy o czymś zupełnie innym. No i jeśli będziecie mieli ochotę na wspólną zabawę, to zapraszam wszystkie chętne Motylki, które nie mogą być dzisiaj z nami w przedszkolu.

I.R. Salach 
Jesienna muzyka

Na podłodze można poukładać kawałki kolorowych gazet, które będą udawały jesienne opadające liście.
Rodzic czyta wiersz. Po każdej zwrotce dzieci wykonują inne zadania.

Wkoło dźwięki jesienne,
rozmarzone i senne.

W parku idę alejkami,
a tu liście pod nogami
szur, szur, szur.

Na podłodze leżą porozkładane kawałki gazet. Dziecko maszeruje, szurając nogami i wymawiając wielokrotnie słowo dźwiękonaśladowcze szur, szur, szur.

Czasem jesień kropi deszczem,
czasem nam ulewę ześle,
kap, kap, kap.

Dziecko siedzi skrzyżnie. Łączy ze sobą palce wskazujące i kciuki, uderza nimi o podłogę, naśladując odgłosy padającego deszczu. Wymawia wielokrotnie: kap, kap, kap.

Wietrzyk w polu zgina drzewo
trochę w prawo, trochę w lewo –
wiu, wiu, wiu.

Dziecko w siadzie skrzyżnym unosi do góry ręce i przenosi je raz w prawo, raz w lewo. Naśladuje wiatr, który porusza gałązkami. Wymawia wielokrotnie: wiu, wiu, wiu.

Uciekają z kraju ptaki,
wznosząc pisk żałosny taki:
pi, pi, pi.

Dziecko, w siadzie skrzyżnym, w szybkim tempie naprzemiennie łączy ze sobą kciuk i pozostałe palce, następnie rozłączają je (dziobek otwiera się i zamyka). Rytmicznie wymawia: pi, pi, pi.

Wrony, wróble pozostały,
czyniąc jazgot na park cały:
kra, kra, kra.

Dziecko wstaje, rozkłada ręce w bok jak skrzydła i porusza się po całej sali, wymawiając: kra, kra, kra.

A jak chodzę, spaceruję,
miękkie błoto rozdeptuję
klap, klap, klap.

Dziecko wstaje, tupie w miejscu nogami, wymawiając głośno: klap, klap, klap.


✅ Zapytaj dziecko: 
  • Jakie dźwięki można usłyszeć podczas spaceru jesienią? 
  • Co oznaczają te dźwięki? 
  • Jak wygląda park późną jesienią? 
  • Jaką pogodę przynosi nam późna jesień? 
  • Dlaczego ptaki uciekają z kraju? 
  • Jakie ptaki odlatują od nas do ciepłych krajów?

✅ Poszukiwanie sposobów na jesienną nudę. Zapytaj dziecko: 
  • Za co można lubić późną jesień? 
  • Co możemy robić w domu lub w przedszkolu, kiedy na dworze pada deszcz? 

✅ Zabawa ruchowa Jesienne dźwięki. Jest to powtórzenie powyższej zabawy, ale przy wypowiadaniu samych dźwięków, bez treści wiersza.
Wypowiadaj w dowolnej kolejności sylaby dźwiękonaśladowcze, które występowały w wierszu – klap, klap, klap… pi, pi, pi… szur, szur, szur… kap, kap, kap… kra, kra, kra… wiu, wiu, wiu. Dziecko wykonuje odpowiednie ruchy.


✅ Czy wiecie na czym w kinie wyświetla się film? 
Popatrzcie na obrazek poniżej i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie.


Jaką głoskę słychać na początku słowa ekran?

✅ Teraz, jeśli macie ochotę, weźcie jakąkolwiek kartkę i spróbujcie rysować na niej wielkie i małe, różnokolorowe litery E. 
Można też poprosić Rodzica, żeby narysował na kartce literę E, jak największych rozmiarów, którą możecie ozdobić w dowolny sposób lub też przerobić ją na jakiegoś dziwoląga, według uznania. Bardzo jestem ciekawa, jakie dziwne stwory, ukrywające w sobie literę E, uda Wam się wymyślić.

✅ I przyszedł czas na gimnastyczne zabawy. Dziś proponuję Wam gimnastykę na wesoło. Na pewno każde z Was ma w domu pluszaki. Zatem zbieramy je w jedno miejsce i gimnastykujemy się, jak na filmiku poniżej. Oczywiście wszystkie ćwiczenia i zabawy wykonujemy pod kontrolą Rodzica.

Gimnastyka w domu na wesoło 

Miłej zabawy i nie zapomnijcie o umyciu rąk po jej zakończeniu.


Jeśli możecie, podzielcie się fotorelacją z pozostałymi Motylkami. Prześlijcie je na numer telefonu pani nauczycielki lub też na nasz motylkowy adres mailowy: motylkipm20bytom@gmail.com , w zależności od tego, jak komu wygodniej.


💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗